Методи і прийоми, що підвищують якість навчання англійської мови
Методика навчання англійської мови школярів, що підвищує якість знань
Основи викладання англійської мови в середній школі
Стаття піднімає питання раннього навчання англійської мови, вивчення англійської мови дошкільниками, школярами молодших класів
Під принципами навчання розуміються вихідні положення, які визначають мету, зміст, методи і організацію навчання і виявляються у взаємозв'язку і взаємозумовленості.
У нашому випадку принципи покликані визначати стратегію і тактику навчання англійської мови на початковому етапі практично в кожній точці навчального процесу.
Оскільки результатом навчання учнів англійської мови є формування у них уміння і навичок користування мовою як засобом спілкування, то провідним принципом є принцип комунікативної спрямованості.
Його основна функція полягає у створенні всіх умов комунікації: мотивів, цілей і завдань спілкування. Комунікативна спрямованість визначає відбір та організацію мовного матеріалу, його ситуативну зумовленість, комунікативну цінність як мовних, так і тренувальних вправ, комунікативну формулювання навчальних завдань, організацію і структуру уроку. Цей принцип передбачає створення умов для речемислітельной активності учнів у кожен момент навчання англійській мові.
Виходячи з вищесказаного на початковому етапі навчання англійської мови вчителю потрібно керуватися наступними правилами:
Принцип комунікативної спрямованості.
Правило 1 - Відбір ситуацій.
Правило 2 - Багаторазовість і новизна.
Правило 3 - Участь кожного в спілкуванні англійською мовою.
Правило 4 - Сприятливі умови для спілкування англійською мовою.
Правило 5 - Коммуникативность завдань.
Оскільки у молодших школярів ще невеликий досвід колективного спілкування і він вчиться не тільки спілкування англійською мовою, а й спілкування взагалі, передбачається опора на усвідомлення учнями зразків спілкування рідною мовою, усвідомлення комунікативної функції тієї чи іншої мовної одиниці. Реалізація цього принципу здійснюється через систему пізнавальних завдань, вирішуючи які, діти "відкривають" закони рідної мови.
На основі цього усвідомлення відбувається ознайомлення дітей з формою і функціями відповідних одиниць англійської мови.
Виходячи з цього, можна намітити деякі правила - дотримання яких дозволяє реалізувати цей принцип у навчально-виховному процесі.
Принцип опори на рідну мову:
Правило 1. Показ спільності в російській і англійській мовах.
Правило 2. Формування загальних навчальних умінь.
Правило 3. Використання й відмінностей у графіку.
Правило 4. Використання й відмінностей у вимові російської та англійської мов.
Правило 5. Використання перенесення і уникнути інтерференції у навчанні англійської лексики і граматики.
Встановлено, що для кожного виду мовленнєвої діяльності характерний свій "набір" дій і навіть своє лексико-граматичне оформлення. Це дозволило сформулювати методичний принцип диференційованого підходу в навчанні англійської мови.
При цьому диференціація здійснюється як би на різних рівнях узагальнення - проводиться чітке розмежування в навчанні англійської мови: усній і письмовій мові; в навчанні говорінню і аудіювання, монологічного і діалогічного мовлення; в навчанні читання вголос і про себе англійською мовою; в навчанні графіки та орфографії.
При навчанні англійської мови на початковому етапі здійснюється і процес інтеграції, який проявляється насамперед у тому, що засвоєння різних аспектів англійської мови, його фонетики, граматики, лексики відбувається не окремо, як якихось дискретних компонентів мови, а інтегровано. Учні схоплюють і засвоюють їх в процесі виконання мовних дій, реалізація яких може вимагати вживання слова, словоформ, словосполучення, сверхфразового єдності і, нарешті, тексту, обумовлених ситуаціями спілкування.
Беручи до уваги даний специфічний принцип навчання англійської мови на початковому етапі, можна сформулювати правила, дотримання яких допоможе вчителю англійської мови реалізувати цей принцип.
Принцип диференціації та інтеграції
Правило 1. Врахування специфіки кожного виду мовленнєвої діяльності.
Правило 2. Використання мови вчителя і звукозапису для аудіювання.
Правило 3. Навчання монологічного мовлення, виходячи з особливостей кожної форми.
Правило 4. Навчання читання вголос на англійській мові і про себе з урахуванням особливостей кожної форми.
Правило 5. Відпрацювання аспектів англійської мови в мовних одиницях.
Правило 6. Використання полупечатного шрифта в навчанні письму.
В основі навчання будь-якого предмета в школі, в тому числі і англійської мови, лежать загальнодидактичні принципи. Такими принципами є: науковість, доступність і посильність, наочність у навчанні, індивідуальний підхід в умовах колективної роботи та інші.
Специфічні і общедидактические принципи виражають типове, головне, суттєве, що має характеризувати навчання англійської мови в школі і, перш за все на початковому етапі, де закладаються основи оволодіння цим предметом. Розуміння дії принципів навчання англійської мови та безпосереднє використання правил, дозволять вчителю ефективно здійснювати навчання.
Вчення являє собою активний процес, який здійснюється через залучення учнів у різного роду діяльність, таким чином роблячи його активним учасником в отриманні освіти. У цьому двосторонньому процесі можна виділити основні функції, що їх кожної зі сторін. Учитель англійської мови виконує організаційну, навчальну і контролюючу функції. У функції учня входять ознайомлення з навчальним матеріалом на англійській мові, тренування, необхідна для формування мовних навичок та мовленнєвих умінь, і застосування англійської мови у вирішенні комунікативних завдань.

Організація ознайомлення з "порцією" навчального матеріалу включає:
по-перше, показ. Учитель англійської мови може супроводжувати показ деякими поясненнями;
по-друге, пояснення, що спонукає учня до роздумів, необхідно і достатньо для розуміння і усвідомлення сприйманого матеріалу англійською мовою в цілях подальшої осмисленої тренування і застосування.
Через показ і пояснення здійснюється ознайомлення учня з навчальним матеріалом на англійській мові, розуміння і усвідомлення його, а також створюється у обучаемого готовність до здійснення тренування.
Завдяки тренуванні пам'ять учня збагачується новими одиницями англійської мови і виробляється автоматизм у їх вживанні. При застосуванні нової лексики організуюча функція вчителя англійської мови проявляється найчіткіше. Йому потрібно створити сприятливі умови, доброзичливу атмосферу для нормального протікання мовного акту. Він повинен зробити так, щоб кожному учневі хотілося брати участь в роботі групи, щоб діти прагнули розуміти зміст і сенс прослуханого або прочитаного тексту англійською мовою і не боялися зробити помилку.
Розглянуті методи відображають суть педагогічного процесу, в якому взаємодіють викладач англійської мови та учні. Ці методи використовуються в навчанні англійської мови в школі, розкривають специфіку предмета і спрямовані на досягнення практичних, виховних і розвиваючих цілей.
Кожен з розглянутих методів реалізується в системі прийомів, використовуваних учителем англійської мови в організації навчання учнів, здійснюваного останнім через рішення безлічі конкретних завдань, пов'язаних з розумовими операціями і сприйняттям органами почуттів.
Прийоми, так само як і методи, є структурнo-функціональними компонентами обопільного дії навчає і навчається. Але якщо метод називає основну, домінуючу діяльність, то прийом пов'язаний з конкретною дією, що становить суть формованої мовної діяльності і входять до неї як компонент, наприклад, такі прийоми беспереводной семантизації; прийоми формування діалогічного мовлення, скажімо, реагування на стимулюючу репліку:
"What is your name? - Sasha.
Are you going home? - Yes, I am.";
Дуже важливо, щоб прийоми, які застосовує вчитель англійської мови, ставили учня перед необхідністю вирішення розумових завдань, а не тільки вимагають простого запам'ятовування. І також необхідно, щоб учень не тільки відтворював мовну одиницю, а й створював сам "мовленнєвий твір", тобто міг, використовуючи одиниці англійської мови, побудувати висловлення у зв'язку зі стоїть перед ним комунікативної завданням.
Навчання англійської мови дітей молодшого шкільного віку грунтується на їх вікових та психологічних особливостях, а саме: швидка стомлюваність, мимовільність уваги, підсвідомий рівень запам'ятовування.
Методи і прийоми, що підвищують якість навчання англійської мови
Психолого-педагогічний аспект проблеми навчання англійської мови
Методика навчання англійської мови школярів, що підвищує якість знань
Методи і прийоми, з успіхом застосовуються в навчанні англійської мови
Навчання англійській мові. висновки